Hoe creëer je een merkstijl op social media die echt blijft hangen?

Hoe je een merkstijl op social media maakt die jouw doelgroep bijblijft 

Je merk op een consistente manier presenteren op sociale media is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Het gaat er niet alleen om dat je regelmatig iets post, maar ook dat je content er goed uitziet én herkenbaar is voor je doelgroep.

Dit lijkt misschien veel werk, maar gelukkig zijn er slimme tools zoals Canva die je hierbij kunnen helpen. In deze blog leg ik uit hoe je een onvergetelijke merkstijl kunt creëren. Op de afbeeldingen hieronder zie je een serie van mijn klant Marieke Blok van haar laatste challenge. Je ziet dat de kleur het meest herkenbare element hierin is, dus heel belangrijk.


Waarom is merkconsistentie belangrijk?

Stel je voor dat je een restaurant hebt. Je logo is zwart en goud, je menu is strak en modern, maar op je sociale media gebruik je elke keer andere kleuren en lettertypes. Dit zorgt voor verwarring en maakt je merk minder herkenbaar.

Als je telkens dezelfde kleuren en lettertypes gebruikt (je eigen huisstijl) geeft dat vertrouwen en straalt professionaliteit uit. Je doelgroep ziet meteen dat het jouw bedrijf is zodra ze een post zien. Dit noemen we merkconsistentie; het is belangrijk om je merk sterker en herkenbaarder te maken.


Hoe kan Canva je hierbij helpen?

Gelukkig hoef je geen designer te zijn om je merkconsistentie op peil te houden. Met Canva kun je gemakkelijk zelf professionele visuals maken die perfect aansluiten bij je merk.

Je kunt je logo, kleuren en lettertypes uploaden en opslaan in een “merkset”. Dit betekent dat je voor elke nieuwe post of story in een paar klikken dezelfde visuele elementen kunt toepassen, zonder dat je steeds alles opnieuw hoeft in te stellen.

Nog makkelijker is het om gebruik te maken van kant-en-klare professionele templates die helemaal zijn afgestemd op jouw merkbehoeften. Denk aan visuals voor sociale media, maar ook aan planners, werkboeken, e-books, of zelfs een serie visuals met voor/nafoto’s, bijvoorbeeld als je in de beauty-industrie werkt. Deze kun je vinden in mijn webshop.


Hoe je met templates tijd kunt besparen

Niemand wil uren kwijt zijn aan het steeds opnieuw bedenken en ontwerpen van visuele content. Hier kunnen mijn Canva-templates je bij helpen. Door het gebruik van vooraf ingestelde templates, die je zelf kunt afstemmen op je huisstijl, hoef je dit niet telkens opnieuw in te stellen.

Dit bespaart je niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat al je content op elkaar aansluit. Kant en klare templates voor bijvoorbeeld social media posts, een planner of een e-book, geven je de mogelijkheid efficiënter te werken, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen.

Als je wilt dat jouw merk er consistent en professioneel uitziet zonder dat het veel tijd kost, zijn Canva-templates hiervoor een goede manier én je hoeft niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden.

Aan de slag!

Of je nu een dienst aanbiedt of coach bent, het creëren van een consistente merkstijl hoeft echt niet moeilijk te zijn. Benieuwd hoe ik jou kan helpen op sociale media?

Neem dan vrijblijvend contact op.